Totenkniven og folka bak

Kategori: Bokutgivelser

295.00 kr

x

Det er med stor glede Stiftelsen Toten økomuseum og historielag sommeren 2016 lanserer ei ny bok. Totenkniven og folka bak, skrevet av Jan Erik Grøtberg og Marthe Kihle Schjønsby, blir ei praktbok på linje med den forrige boka vi ga ut, Amtmanninnen og hennes døtre. Kulturhistorisk kokebok fra Toten.
Årets bok forteller den spennende historien om knivmakeriet på Toten fra 1800-tallet og fram til i dag. Her vises og omtales en mengde forskjellige knivtyper, og vi får høre om folka som er registrert som knivmakere. Endelig blir denne delen av håndverkstradisjonen på Toten løftet fram i full bredde og gjennom et rikt bildemateriale. Jan Erik og Marthe er begge aktive i Knivklubben som holder til i Ljåsmia på Raufoss, som Jan Erik i sin tid var med og startet.
Boka vil bli på ca. 200 sider og kommer i samme kvalitet og format som kokeboka. Vi har også denne gangen valgt Profilhuset Grafisk i Kolbu v/ Per Erik B. Bjørnback som vår samarbeidspartner.

Tidligere arrangementer:

-Bokkveld på Biblioteket på Østre Toten 17 oktober 2016 kl 19.00
-KNIVTORGET PÅ ELVERUM i forbindelse med DE NORDISKE JAKT- OG FISKEDAGENE.
-På LJÅSMIA i Raufoss torsdagskvelder fra kl 18-20
-Under festivalen Friluftsliv for alle i Minneparken på Historielagets stand fredag 2/9 kl 16-20, lørdag 3/9 kl 11-16 eller på Stenberg søndag 4/9 kl 11-15 på Øverjordet. Forfatterene vil være tilsede og kan signere boka til de som ønsker det.