Knivmaker frå Bilitt har laga Norges fineste staskniv

Publisert dato: 10. august, 2019

Norsk knivforening har kåra denni kniven tæl norges fineste staskniv i 2019.

Kniven er det 24 år gamle Peder Kihle Schjønsby som har laga, mens bror hass, Halvor (23) har smidd knivbladet. Dom to brødra er godt kjente lokalt før interessa si før knivtradisjonen på Toten. Nå blir dom også kjent nasjonalt før handverket sitt.

- Je har ællt fått ei bestilling etter at seieren vart kjint, smiler Peder bredt. Hæn er vældig glad før at arbe hæn legg ned mæ kniva, nå blir anerkjent nasjonalt.

Hæn sir det betyr my før hæn personlig å få en slik utmerkelse, men hæn meiner også at detti har my å bety før totenknivens framtid.
Knivmakertradisjon i Norge har vøri sterkest i Agder, Telemark – og på Toten. Kunnskapen har gjenne vøri knytte tæl slækter, og ofte gått i arv. Mer om detti kæn du læsa i boka «Totenkniven og folka bak» utgitt ta Toten historielag i 2016.

Peder og Halvor har ingen knivmakere i familien som dom veit om, men i mor Marthes slækt har det vøri my hændværkere. Interessa fækk Peder gjønnom knivmaker Halvor Gjestvang frå Skreia. En ta kniva hass, heng i bælte. – Je går som regel mæ kniv, sir Peder, en kniv har du støtt bruk før.

Om vinnerkniven

Peder vart oppfordra tæl å bli mæ i konkurransjen att, ætter å ha fått to andrepremier før. Hæn har laga mange totenkniver som hæn har solgt, men aldri fått laga en tæl sei sjøl. I fjor sammar hadd'n ti, og da bestæmte hæn sei før å laga'n slik at'n kunne levere'n inn tæl konkurransjen. Da kniven var ferdig skjønte'n at kniven var finere enn non kniv hæn hadde laga før. Hæn fækk my godord frå ændre knivmakere da'n syntn fram, og bestæmte sei før å melde sei på.

Kniven er en tradisjonell totenkniv. Dæ som kjennetegner kniva ifrå Toten, er at dom er slanke og lange i utforminga. Overgangen ifrå slire tæl hænntaket på kniven er helt jævn, og har slire, holker (endestykkjer) og dobb i sølv hæll nysølv med my dekor.
Sjøl lik Peder å følgje utviklinga gjennom hele prosessen. Særlig hælvvægas i operasjona lik'n å væta, at under ælt dæ som itte er så pent å sjå på, så gjømmer det sei no blankt og fint, bære det blir pussa nok. Hæn har stor sæns før graveringa, og sitt ofte mæ dæ over flere dar.

Fredrik Håkonsen er leder i norsk knivforening. Hæn førtæl at en staskniv er mer avansert og krævende og laga enn ændre kniver, og at denni knivtypen er sentral i den årlige konkurransa tæl knivforeninga. I år var det 70 kniver som var mæ. Før å vinne tævlinga, må kniven vara helt feilfri og vældig godt utført. Mæ dæ meines at kniven må ha ei helhetlig utforming, og at skaft, blad og slire passer ihop. Dommera vurderer finishen, loddinga, tre- og lærarbe, og gravering. Det skal hæller itte vara no'n feil på knivbla.

I en e-post tæl historielaget, skriv Håkonsen: - Peder er en ung knivmaker, men samtidig svært dyktig og engasjert i norsk knivtradisjon, så det var meget kjekt at han fikk årets kniv.

Årets kniv 2019 har innfelt både kvaltænn og sølvtråder. Marketri heter teknikken der hæn skjær en åpning i treverket, nøyaktig tælpasse dæ som skar inn. Så leggn ti litt lim, før å vara sikker på at det sitt, sjøl om innfellinga skar vara så nøye, at det høll bætan på plass ta sei sjøl. Kvalitet i ælle ledd, både mæ råvarer og arbe er viktig, meiner Peder. Hæn antyder en tidsbruk på rundt 100 timer før hår kniv hæn lagar.

Knivblad bruker knivmakera å bestille, og Peder kjøper blad ifrå broren Halvor. – Je veit itte om no'n bære smed, sir Peder. Hæn førtæl broren håssen hæn ser for sei knivblad, og Halvor skreddersyr bladet ætter Peders ønskje. Nå har samarbe brakt dom helt tæl topps. Totenkniven fra dei to brødra er kåre tæl norges fineste kniv i 2019.

Fækk sjokk

Peder sir hæn vart helt sjokkert da'n såg at kniven itte bære hadde vønni førstepremia, men også var kåre tæl årets kniv. – Dæ var vældig overraskende, men je ær veldig tælfreds, smilern bredt.

Nå glærn sei tæl premiutdelinga under jakt og fiskedaga på Elverum lørdag 10. august. Da vanker det stort diplom mæ skriv frå knivforeninga og bilde ta vinnerkniven. Konkurransa er nasjonal, og dermed den gjæveste før landets knivmakere. Vinnera her, får anseelse og status i miljø.

Peder meiner detti vil bety at dei to brøra vil bli ti'n mer på alvor i miljø. Hæn meiner dom har fått vist at ungdomma itte tuller mæ dæ dom gjør, men har no å fara mæ i fage.  Nå håper hæn at seiarn skar gi totenkniven et løft. I dag er dom rundt 20 knivmakere som lagar totenkniver, mæ flesteparten i miljø rundt ljåsmia på Raufoss. Kænskje vil Peders kniv, få flere interesserte ti totenkniven.