Årboka 2020

Kategori: Årbøker

295.00 kr

Årets årbok gjenspeiler mangfoldet i historia i regionen vår.

x

Båttrafikken på Mjøsa har vært stor og mangfoldig før bil, vei og bro tok over transporten i Innlandet. Båten Prøven/Bundefjord forteller en historie fra damp- til motorbåt, fra passasjer- til lastebåt i ett århundre. Skysstasjonen Grøna på Totenåsen har flere hundre år med historie, og årbok 2020 gir deg en oversikt over stedets historie så vel som opplevelsen av dette kulturminne i dag. Boka gir det også et innblikk i langhus på Gile i jernalderen, prestens boksamling på 1700-tallet og spedbarnsdødelighet på 1800-tallet. Du kan lese om tre epoker med hagekunst på Gjøvik gård og produksjon av glasskavler fra Biri glassverk. Fra 2. verdenskrig har vi en fortelling om de som ble tvangsevakuert fra Alta til Skreia og om en fra Raufoss som satt i tysk fangenskap.

Utgivelsen for 2020 er nummer 55 i rekken og årboka er et samarbeid mellom Mjøsmuseet og Toten historielag. Tidligere het bokserien Årboka TOTN. Navnet ble endret i 2006, etter sammenslåinga av museene på Gjøvik og Toten.

Medlemmer av Toten historielag får årboka inkludert i medlemskontingenten.