Stabburet på Grøna

torsdag 27. august @ 19:00
150,-

Kvernum-stabburet er restaurert og flytta tilbake til Grøna.

I 2011 kjøpte Per Idar og Kjersti Vingebakken over den gamle skysstasjonen, med et mål om å restaurere overnattingsstedet fra 1800-tallet langs den viktige ferdselsåra som da var mellom Oslo og Trondheim. Da skysstasjonenes tid var forbi, ble minst to av de sju opprinnelige bygningene solgt unna. Stabburet ble sendt til Kværnum bruk, der det var i bruk til det ble gitt til museet i 1967. Siden har det stått på Stenberg.

Vingebakken har hatt ønske om å tilbakeføre stabburet til Grøna. Etter avtale med historielaget, er bygningen nå flytta fra Stenberg, og satt opp igjen på den gamle skysstasjonen, der det skal brukes til overnatting, kurs og kulturaktiviteter.

Du kan lese mer her.

Torsdag 27. august kl. 1900, kan du bli med til Grøna.

Vi får høre om livet på skysstasjonen da den var i drift, se det nyrestaurerte stabburet, og høre om restaureringsprosessen.

Inngang kr. 200,- (historielagsmedlemmer 150,-) inkl. servering.

Begrenset antall deltakere.
Påmelding til tlf. 951 58 232.
VIPPS nr. 525327

Hjertelig velkommen!