Fikk Holteklokke i gave

Publisert dato: 20. juni, 2021

Matklokka ble overrakt historielaget på et arrangement om klokkestøping og klokkemakeri på Toten

Per Idar Vingebakken, eieren av gamle skysstasjon på Grøna, viste at historielaget var ute etter ei Holteklokke. Og jammen kom han med ei matklokke signert A. O. Holte – til stor glede og overraskelse til de vel 40 frammøtte. Takk Vingebakken - den skal bli tatt godt vare på!

Rammen rundt overrekkelsen kunne ikke vært bedre: på tunet foran den gamle smia på Fjeldberg gård, der flere generasjoner Holte har lagt klokker i ulike størrelser, og med flere av Holtes etterkommerne til stede.

Dagens eier av Fjeldberg gård Knut Arne Holthe, holdt et interessant foredrag om klokkestøpingen til hans tippoldefar Anders Olsen Holte. I tillegg ga Jan Erik Grøtberg og Håkon Gihle Raddum oss en god innsikt i Totenklokka si historie og hvordan denne håndverktradisjonen utviklet seg her på Toten.

Ødela støpeovnen

Anders Olsen Holte (1816-1897) var gardbruker på Midt-Holte i Kolbu, gjørtler og klokkestøper. Han begynte som knappestøper, men utvidet raskt til dombjeller og matklokker. Mange av produktene solgte han i nærområdet på Toten. Det ble sagt at de fleste matklokkene i Kolbu ble laga på Holte.  Men mest kjent er nok Holte for sine kirkeklokker. Han var en av de få i landet som dreiv med dette håndverket. I perioden 1860-80 leverte han kirkeklokker over hele Østlandet.  En vet med sikkerhet at han leverte kirkeklokker til rundt 20 kirker, blant annet til Nikolaikirken på Gran, Hamar domkirke, Hoff og Kolbu kirker. Og her er det var ikke snakk om masseproduksjon; det tok bortimot to måneder å støype ei kirkeklokke. Etter 1880 er det ikke kjent noen kirkeklokker fra Anders Holte, og i 1890 ble det definitivt slutt på produksjonen, for da Holte skal ha blitt så forbanna over nabobygda Eina som ikke ville kjøpe klokke fra han at han tok slegga og knuste hele støypeovnen på Holte.

• Knut Arne Holthe har skrevet en artikkel om Klokkestøping i Norge og på Toten i TOTN Årbok 1999.
• Jan Erik Grøtberg og og Håkon Gihle Raddum er to av forfatterne for kommende årbok/Årbok 2021 om klokker inne og ute.

Les mer om Holteklokker her

Vil du vite om andre håndverk på Toten, les hvordan de lager kniver her